Alcohol


Als de temperaturen stijgen, gaan we meer drinken, ook het verbruik van alcohol stijgt. Daar ik me heel bewust ben van dat alcohol sneller in je leven sluipt dan je denkt, daarom hou ik me altijd aan de regel( met af en toe een uitzondering), op vrijdag mag er een apertief op het programma staan, ik kan enorm uitkijken naar dat moment, thuiskomen na de werkweek, de werkkleren in de wasmand en inruilen voor een short en t-shirt en havainas, mijn happy outfit.

Meestal kies ik voor een gin tonic of een witte martini in dit seizoen. In de winter al eens een glas rode wijn. Een hapje erbij en de werkweek glijdt van me af. Ik merk de laatste tijd dat een glas alcohol steeds heftiger en heftiger bij me binnenkomt. En 2 glazen kan me de dag erna opzadelen met hoofdpijn, iets wat ik zelden heb van nature.

Afgelopen vrijdag dronk ik een glas witte martini en dat kwam zo hard binnen, dat ik me echt dronken voelde en oncomfortabel. Het duurde een aantal uur voor het gevoel wat gezakt was. Het voorval herhaalde zich zaterdag, toen we lunchte met mijn familie en we voor het eten geserveerd werd en apertief namen. Eenmaal terug thuis had ik het er echt met gehad met het gevoel en geen weg met mezelf weten.

Ik besliste die avond dat alcohol voor mij even een no-go wordt, mijn lichaam reageert er zeer fel op en ik slaap ook onrustiger en als ik het toch eens waag aan 3 glazen over een hele avond, heb ik de dag erna een kater.

We gaan dus even op een alcohol-vrij dieet, de 3 à 4 glazen die ik dan dronk op een week gaan er ook uit. Ga naar mijn lichaam luisteren :-). Het zal wel een reden hebben waarom ik zo op alcohol reageer……iets met ouder worden?

Iemand die dit nog ervaart?

12 Reacties op “Alcohol”

  1. Toen ik stopte met roken, ben ik ook gestopt met alcohol drinken. Tijdelijk, dacht ik, tot het grootste gevaar voorbij was.
    Want roken gaat hand in hand met alcohol drinken. Ik dronk tot dan vaak een glaasje porto als aperitief, ook in de week. Daar was ik nogal verslingerd aan.
    Ik had geen alcoholprobleem, want het stoppen ging zonder problemen. Ik merkte wel dat ik me véél beter voelde zonder alcohol. Veel minder hoofdpijn, minder vermoeienis, gewoon algeheel beter.
    En zo ben ik dus nooit opnieuw begonnen met alcohol drinken.
    Ik ben geen strikte geheelonthouder, op een feestje drink ik graag nog eens een glaasje cava, of als mijn moeder met champagne afkomt, ga ik dat niet afslaan. Pakweg 3 à 4 keer per jaar.
    Maar ik word daardoor niet helemaal onderuit gehaald, zoals jij. Er zit, neem ik aan, wel minder alcohol in cava dan in martini, ja? En meestal drink ik ook niet meer dan anderhalf, maximum twee glaasjes bij zo’n gelegenheid.
    Maar echt, een leven zonder alcohol… het is niet saaier dan een leven met 🙂

    Like

  2. In tegenstelling tot Anne dronk ik geen alcohol toen ik nog rookte. Koffie en sigaretten, dat was voor mij de combinatie.
    Toen ik gestopt ben met roken op mijn 39ste ben ik wel af en toe een glaasje porto gaan drinken, en een glas wijn bij een gelegenheid. Sinds mijn mondkanker operatie drink ik veel vaker dan vroeger. Ik spreek dan over een glas witte wijn op dagen dat ik veel last heb. Ik heb de indruk dat de alcohol de pijn wat verdooft. Van dat ene glas, of bij gelegenheden twee, heb ik totaal geen last maar ik heb ook totaal geen behoefte aan meer.

    Like

  3. Het is het ouder worden. De overgang. Al mijn vriendinnen en ikzelf ervaren wat jij nu blogt. Hakt er enorm in. Snel een kater. Gebroken nachten. Vroeger pimpelden we er op lis. Flesje wit bij de lunch geen probleem. Nu zitten we allemaal aan het water.
    En neem ik een Crodino als aperitief.
    Ach…

    Like

  4. Sinds een vijftal jaar zit ik aan de medicatie, sowieso geen goede combinatie met alcohol. Tijdens gewone weekdagen op een terrasje kan een glaasje alcoholvrij bier smaken (Brugse Sportzot, bijvoorbeeld). Op weekenddagen sta ik mezelf graag een glaasje rood toe, maar heel beperkt.

    Like

  5. Hier ook hoor. Als we ergens uit gaan eten beperk ik me nu meestal tot een aperitief en daarna drink ik niet meer. Terwijl we vroeger makkelijk een fles wijn deelden, na een aperitief, terwijl ik op een festival makkelijk een aantal pintjes naar binnen goot…. Nu heb ik na één drankje meteen een loom gevoel en zijn twee er al snel te veel. Het is wat het is.

    Like

  6. Ik denk dat ik oud geboren ben, want ik heb nooit goed tegen alcohol gekund ;-). Twee glazen en meteen veel plezier en daarna hoofdpijn. Gedaan met de fun. Het is het mij ook niet meer waard. Soms drink ik nog wel eens een cocktail of gin tonic, maar dat is het dan ook.

    Like

  7. Ik heb altijd wel de neiging gehad rap zattekes te zijn 🙈 behalve de periodes dat ik echt elke dag afsloot met minstens 1 glas wijn, in de periode voor mijn rugoperatie hielp het me om in te slapen, ook al was dat meestal maar voor een paar uur, daar was ik al content mee. Het dagelijkse glas probeer ik te vermijden.
    Als ik drink, is het soms veel, te veel ook ☹️ maar sinds ik in de menopauze zit word ik zowiezo minstens een keer of 5 wakker van nachtelijke opvliegers, als ik veel alcohol op heb is dat ook zo, maar heb ik het gevoel dat ik dat echt uit zweet, de katers zijn veel minder…. Das eigenlijk ook niet zo goed, want voor het buikje zou ik beter wat minder drinken 🤭
    Het is wat het is, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt!
    😉

    Like

  8. Te veel is nooit goed. Ik denk dat ik misschien ook eens te vaak naar alcohol grijp. Voor de gezelligheid en omdat ik het lekker vind. Toen ik in het ziekenhuis lag, dacht ik. Ik ga nooit meer drinken, ik lig hier nu al drie weken zonder alcohol en daar heb ik geen last van. Ik was wel superblij dat ik op het moment van mijn val, al een paar dagen, geen alcohol had gedronken. Stel je, voor, dan denken ze dat ik met mijn zatte botten van de trap ben gevallen.
    Alcohol is voor niets goed, maar het blijft een geneugte des levens. Ik heb alleen last als er te veel van drink. Iedereen mag het voor zichzelf uitmaken of ze alcohol willen drinken of niet. Ik hoop dat je er uit raakt! x

    Geliked door 1 persoon

  9. Ik heb daar voor het eerst ook echt last van gehad eerder dit jaar tijdens een citytrip in Italië. Elke middag een glaasje wijn bij de lunch en ’s avonds en Aperol Spritz (ahja hé) en nog een glaasje wijn. Vooral ’s middags kreeg ik daar keihard mijn klop van: ik werd vuurrood in mijn gezicht en het voelde alsof ik in brand stond. Het was precies vooral met witte wijn.
    Enfin, ik ben geen grote drinker, doe het eigenlijk vooral als we uit eten gaan (en dat gebeurt niet veel).

    Like

  10. Mijn ervaring is vergelijkbaar.
    De kater na het drinken wordt lastiger en vervelender.

    Jonger kon ik erg genieten van alcohol. Maar kon mijn lichaam het toen ook veel beter verwerken.

    Stille groet,

    Like

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag