Over 10 jaar


Toen ik vanmorgen mijn dagelijkse 10 à 20min yoga deed, kreeg ik ook een mentale oefening voorgeschoteld. “Hoe zie jij je leven over 10 jaar“.

Wel over 10j zijn we in het jaar 2033, een jaar voor ik officieel op pensioen mag, namelijk 30/09/2034 is mijn laatste werkdag, of ze nu die pensioenleeftijd gaan hervormen, of ze gaan verplichten dat we allemaal tot 67j gaan werken. Ik ga dat niet doen. Ik ga al heel blij zijn dat ik op 61, nog gezond ben en nog bij de levende zal zijn :-). Maar ik wijk af.

Over 10j zal ik aan mijn laatste jaar van mijn werkleven bezig zijn, als alles goed gaat, zal ik dan nog maar 3-dagen werken, zodat we kunnen aanpassen aan het pensioenleven :-). Waar wil ik me met bezighouden en ik zeg heel duidelijk wil, want ik hoop dat ik fysiek nog goed zal zijn, ik werk heel erg aan een gezond lichaam, maar je heb niet alles in de hand, dus ik zou me bezighouden met bewegen, yoga, dit aangevuld met leren schilderen, graag iets doen met katten, in de ideale wereld, zie ik mezelf vrijwilligerswerk doen in een asiel bij de afdeling katten.

Maar dit is echt dromen, want eerlijk, ik weet niet hoe mijn leven gaat evolueren, ik laat mijn wegen open, laat het op me afkomen en zal bijsturen waar nodig en voelen wat ik wil op dat moment nood aan heb. 10 jaar is lang, als ik zie hoe snel de afgelopen 10 jaar zijn gegaan, in mijn beleving gaat de tijd steeds sneller, of doe ik alles trager :-)?

Ik hoop alleen over 10j gezond te zijn, zowel fysiek als mentaal, of ik deze job nog zal doen dat weet ik niet, dit is met momenten een zeer hectische job, die veel mentale ruimte inneemt, over de frustraties gaan we niet uitwijden, want die lijst is te lang, maar ik vrees dat dit gewoon bij het leven op de arbeidsmarkt hoort :-).

Ik heb ook niet echt een bucket list, voel niet de grote nood om uit een vliegtuig te springen of een wereldreis te maken met de rugzak. Wil zeker nog wat van de wereld zien en ik vertrek zeer graag op vakantie, maar kom ook graag naar huis, de eerste nacht weer in je eigen bed na een vakantie, is onbetaalbaar.

Ik ben gelukkig en wil dat graag over 10 jaar nog zijn, heb geen talent om ongelukkig te zijn ik fladder niet echt door het leven want daarvoor draag ik te groot verantwoordelijkheidsgevoel met me mee maar ben zeker ook niet zwaarmoedig en probeer het luchtig aan te pakken. Genieten van het moment, gelukkig een van mijn skills :-).

10j van nu, hoe gaat jullie leven eruit zien?

8 Reacties op “Over 10 jaar”

  1. géén idee, ik probeer nooit zover vooruit te denken, komt toch meestal ne kink in de kabel om dingen die je voorop stelde door elkaar te halen…

    Like

  2. Ik hoop dat we dan nog even actief zijn (wandelen, lopen, fietsen) en dat we nog veel mogen/kunnen reizen. En wellicht ook aftellen naar het pensioen… ook ik werk maar tot 61 (als dat nog gaat!)… dat wil zeggen… werken tot 01/05/2043.

    Like

  3. Een héél interessante oefening.
    Ik denk dat ik over tien jaar mij vooral eindelijk mentaal en fysiek beter wil voelen. Ik wil een fitte veertiger zijn 🙂
    Mijn grote droom is zelf een dierenopvang beginnen, of ergens in eentje gaan werken, maar daar verdien je geen geld mee, dus heb ik sowieso mijn vaste job ook nog nodig, al heb ik geen idee of ik over 10 jaar nog bij het huidige bedrijf zal werken – ik heb er nu 10 jaar achter de rug, dat klinkt als een eeuwigheid 🙂
    Over tien jaar zit ik nog steeds een jaar of 20 van mijn pensioen verwijderd (ik wil het niet uitrekenen, eerlijk), maar hoop ik toch nog wat minder te kunnen werken dan nu, richting halftijds ofzo? En dan aanvullen met vrijwilligerswerk en cursussen en zelfontwikkeling enzovoorts.
    Maar ik ken mezelf, ik verander al eens van idee, dus we zullen zien!

    Geliked door 1 persoon

  4. Oké ik ben toch maar eens gaan kijken op My Pension en het is nog 26 jaar tot mijn vervroegd pensioen, we zijn bijna halfweg :’) En nog 30 tot aan mijn gewoon pensioen, ik zat er dus niet naast helaas.
    Ik werk al 15 jaar intussen en was niet van plan om er meer dan 40 te werken dus dit voelt oneerlijk aan eigenlijk. Bah! Gelukkig heb ik nu de financiële mogelijkheid om minder te werken, anders zou ik het niet halen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag